راهنمای ارائه خدمات نرم افزاری وسخت افزاری
گروه فناوری اطلاعات و خدمات رایانه ای
الف- خدمات نرم افزاری
- برنامه ریزی های نرم افزاری از قبیل نصب سیستم عامل، انواع نرم افزارها با کاربری عمومی و یا بروزرسانی نرم افزارهای نصب شده فقط بر روی کامپیوترهای رومیزی و یا لپ تاپ هایی امکانپذیر است که جزء اموال اداری دانشگاه بوده و دارای برچسب اموال باشند. برنامه ریزی سیستم های کامپیوترهای شخصی امکانپذیر نیست.
- نصب و تأمین نرم افزارهای تخصصی درسی بر روی لپ تاپ دانشجویان امکانپذیر نیست. تأمین و آموزش نصب این نرم افزارها به عهده مدرسین دروس می باشد. در ضمن خدمات FTP دانشگاه، امکان تامین فضای لازم برای ارایه نرم افزارها در شبکه دانشگاه را فراهم خواهد ساخت.
- ارائه خدمات نرم افزاری بر روی کامپیوترهای شخصی فقط در حد تنظیمات شبکه وایرلس جهت اتصال به شبکه دانشگاه می باشد و ارائه خدماتی مانند اسکن، پرینت و رایت دیسک به دیسک در حوزه خدمات سایت های گروه نمی باشد.
- گروه دوبار در سال، تمامی کامپیوترها را برنامه ریزی کلی نموده و از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری رفع ایراد می نماید. این کار معمولاً در تعطیلات بین دو ترم تحصیلی دانشجویان در دهه اول بهمن ماه و دهه دوم شهریورماه انجام می شود. در این بازه زمانی سایت های رایانه بنا به تشخیص گروه برای استفاده کاربران تعطیل می باشد.
- اعضای هیأت علمی، واحدهای اداری، آموزشی، پژوهشی، آزمایشگاه ها، حوزه های مختلف دانشگاه و دانشجویان دکتری جهت برنامه ریزی کلی و یا رفع اشکال نرم افزاری و یا تعویض قطعه (مانند کارت شبکه یا پاور) سیستم های خود می توانند با هماهنگی قبلی از خدمات سایت رایانه استفاده نمایند. بدون تردید ارائه خدمات بدون هماهنگی قبلی برای هیچ بخشی امکانپذیر نخواهد بود، مگر مواردی که اضطرار انجام کار مورد تأیید کارشناس مربوط و گروه قرار گیرد. جهت خدمات لازم است درخواست کاربر از طریق فرم شماره 6 تکمیل و به کارشناس مسئول تجهیزات مرکز رایانه تحویل شود تا در صورت نیاز به خرید قطعه یا نرم افزار بر اساس نظر فنی کارشناس تهیه شود.
- امور مرتبط با سخت افزارهای تخصصی واحدهای مختلف دانشگاه (مثل رایانه های متصل به دستگاه ها در آزمایشگاه ها، دستگاه های بارکدخوان کتابخانه و نظایر آن) در تعهدات شرکت های پشتیبان بوده و رفع ایرادات این قبیل سخت افزارها از عهده گروه خارج میباشد. این بند در مورد کلیه قراردادهایی که با شرکتهای پشتیبان منعقد گردیده، این بند صادق خواهد بود.
- کلیه خدمات سخت افزاری و نرم افزاری مشمول تعهدات شرکتهای پشتیبان خصوصی که با دانشگاه جهت ارایه خدمات قرارداد دارند، از شمول خدمات گروه خارج است و گروه هیچ تعهدی در قبال خدمات این شرکت ها نخواهد داشت.
ب. خرید تجهیزات و سخت افزار
برای خرید تجهیزات کلی شامل کامپیوترهای رومیزی، لپتاپ، اسکنر، پرینتر و تجهیزات شبکه لازم است فرایند خرید از طریق فرم های شماره 7 (به جز از محل گرنت اعضای هیأت علمی) و شماره 8 (از محل گرنت اعضای هیأت علمی) صورت پذیرد. بدیهی است تجهیزاتی که سوابق مرتبط با فرآیند خرید آنها از طریق مرکز موجود نباشد از شمول کلیه خدمات سایت های رایانه ای گروه خارج میباشند. این فرایند شامل خرید کلیه تجهیزات از اعتبارات بخش های مختلف دانشگاه می باشد. فرم مربوطه پس از امضاء مرجع تأمین کننده اعتبار در نزد گروه نگهداری شده و پس از خرید اقلام و قبل از ترخیص کالا و تحویل به درخواست کننده، تأیید فنی و تأیید فاکتور خرید آن توسط کارشناس مسئول پشتیبانی و تجهیزات الزامی است.