راهنمای استفاده از سیستم کاربران ( اکانتینگ) دانشگاه
گروه فناوری اطلاعات و خدمات رایانه ای
راهنمای استفاده از سیستم کاربران (اکانتینگ) دانشگاه
- ارائه شناسه کاربری و رمز با مراجعه حضوری کاربر (اعم از دانشجو، کارمند و عضو هیأت علمی) و با مراجعه به فرم های الکترونیک مربوطه (برای همکاران و اعضای هیئت علمی محترم از طریق سامانه اتوماسیون اداری و برای دانشجویان عزیز هم از طریق سامانه آموزش) انجام می پذیرد. جهت رعایت مسائل امنیتی، اطلاعات صرفاً به شخص درخواست کننده ارائه خواهد شد. دانشجویان مقاطع مختلف لازم است ضمن ارائه کارت دانشجویی، فرم انتخاب واحد خود را نیز در زمان ثبت نام به همراه فرم ارسال نمایند.
- کلیه مراجعین باید از دادن کد کاربری و کلمه عبور به افراد دیگر اجتناب نمایند. بدیهی است در صورت مواجهه با هر گونه اشکال یا فعالیت های غیرمجاز، کاربری که کد را در اختیار داشته مسئول می باشد.
- کاربران پس از فعال شدن کد کاربری می توانند کلمه عبور خود را تغییر دهند.
- مدت زمان دسترسی اعضای هیأت علمی به صورت نامحدود و به شکل شناور می باشد.
- مدت زمان دسترسی کارمندان 8 ساعت در روز و حجم روزانه 600 مگابایت می باشد. شناورسازی دسترسی و یا محدودسازی آن به ساعت های مشخص، بسته به شرایط (تغییر شرایط فنی، سیاست گزاری دانشگاه، سیاستگزاری های فنی گروه، ارایه خدمات جدید و جایگزین و نظایر آن) توسط گروه بررسی و تعیین و پس از تأیید معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اجرایی می شود. تغییر این سیاستگزاری ها باید از مسیر گروه و معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و طی روال قانونی صورت پذیرد.
- مدت زمان دسترسی کارکنان اداری 12 ساعت در روز و حجم روزانه 800 مگابایت می باشد.
- مدت زمان دسترسی کاربران دانشجو به شرح زیر است:
- دانشجویان مقطع دکتری به صورت نامحدود در روز و به شکل شناور و حجم ماهانه 18 گیگابایت با قابلیت ذخیره ماهانه.
- دانشجویان کارشناسی ارشد به صورت نامحدود در روز و به شکل شناور و حجم ماهانه 13 گیگابایت با قابلیت ذخیره ماهانه.
- دانشجویان مقطع کارشناسی 12 ساعت در روز و به شکل شناور و حجم روزانه 500 مگابایت.
تبصره 1- بسته به شرایط (تغییر شرایط فنی، سیاستگزاری دانشگاه، سیاستگزاریهای فنی گروه، ارایه خدمات جدید و جایگزین و نظایر آن)، ساعات دسترسی در هر سطح کاربر (نه فرد) قابل تغییر خواهد بود. تغییر ساعات کاربری به پیشنهاد گروه و در صورت تأیید شورای پژوهشی صورت خواهد پذیرفت.
تبصره 2- کاربران دانشجو موظفند چنانچه قبل از پایان مدت اشتغال به تحصیل به دلیل انتقال، جابجایی و نظایر آن از دانشگاه خارج می شوند، با مراجعه حضوری به گروه، خروج خود را اطلاع دهند.
- تغییر مدت زمان و ساعت دسترسی کاربران اداری (کارکنان) با پیشنهاد کارگروه تخصصی ذیل شورای فناوری اطلاعات و ارتباطات و پس از تایید معاونت پژوهش و فناوری، برای واحدهای اداری و سازمانی دانشگاه از طریق تعریف شناسه جدید اداری و یا تغییر ساعت دسترسی شناسه اداری قبلی صورت می پذیرد و تغییر ساعات کاربری برای فرد و خارج از این شیوه نامه ممنوع است. در چنین مواردی لازم است ,فرم شماره 5 تکمیل و جهت بررسی به گروه ارسال گردد تا در مورد امکانپذیری آن تصمیم گیری شود. این شناسه از طرف گروه به مدیر حوزه درخواست کننده مربوط اعلام می شود.
- افزایش ساعات دسترسی، حداکثر تا سقف ساعات فعال اداری روزانه و با توجه به بند فوق امکانپذیر است و افزایش دسترسی در خارج از این محدوده صرفا در مواردی امکان پذیر است که درخواست ضمن تایید فنی توسط گروه، به تأیید معاون پژوهش و فناوری دانشگاه نیز برسد.
- محدودیت های اعمال شده از سوی گروه (نظیر محدودسازی حجم دانلود، محدودسازی دسترسی به برخی از انواع فایلها و نظایر آن) که قبلاً به تأیید حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه رسیده اند، جزء سیاستگزاری های دانشگاه محسوب شده و هرگونه تغییر در آنها مستلزم اخذ مجوز از کارگروه تخصصی ذیل شورای فناوری اطلاعات و ارتباطات و در نهایت حوزه معاونت پژوهش و فناوری خواهد بود.
- تعریف شناسه کاربری برای مواردی نظیر همایش های ملی، کارگاههای آموزشی مصوب دانشگاه، ثبت نام دانشجویان، طرح های ملی و سایر خدمات مشابه به شکل شناسه موقت (دارای بازه زمانی) خواهد بود. در این موارد لازم است همراه با تکمیل فرم شماره 5، مستندات (تأئیدیه همایش، کارگاه و .....) نیز به گروه تحویل شود.
- شناسه های اداری (غیرشخصی) تنها به واحدهای اداری و سازمانی دانشگاه اختصاص دارد و بر اساس فرم شماره 5 درخواست می شود. تخصیص یا عدم تخصیص این شناسه ها در اختیار گروه می باشد.
تبصره 1. به تقاضاهای ارائه شناسه کاربری جدید در مواردی که شرح خدمات درخواست شده از طریق خدمات اینترانت ملی امکانپذیر باشد، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
تبصره 2. در صورت تشخیص عدم استفاده صحیح از شناسه های کاربری اختصاص یافته شخصی و اداری (نوعی از استفاده که به کاهش کیفیت ارایه خدمات فنی گروه در این بخش منجر شود و یا به واسطه دریافت و ارسال پیام های خاص مورد پیگیری قانونی قرار گیرند)، گروه می تواند نسبت به قطع خدمات شناسه مربوطه اقدام نماید. بدیهی است که فعالسازی مجدد این شناسه ها محدودیت های خاص خود را خواهد داشت و تشخیص امکانپذیری آن توسط گروه صورت خواهد پذیرفت.
- .ارائه شناسه کاربری برای آن دسته از افرادی که به واسطه قراردادهای منعقده (بر اساس شیوه نامه قراردادهای مرتبط با خدمات رایانه ای) با دانشگاه همکاری دارند به شرطی امکانپذیر است که ضرورت آن به تأیید کارگروه تخصصی ذیل شورای فناوری اطلاعات و ارتباطات برسد و صلاحیت افراد به تأیید اداره حراست دانشگاه رسیده باشد.